November 1, 2011

Köp inte parfym på lunchen och noterna

Du har förmodligen hört om noter och att parfymer består av olika sådana. Lite förenklat kan man säga att det är de olika faserna för upplevelserna av en parfym. Det är vad som skapar upplevelsen av av parfymen när du har den på dig, för dig och för andra. Men det är också något som är väldigt bra att tänka på när du ska köpa en ny parfym så du inte gör ett misslyckat köp bara för att du inte hann få en rättvis (hel) bild av doften du valde. Det är inte riktigt så enkelt om vi ska vara noga för alla parfymer är inte uppbyggda med dessa tre aspekter, det finns även linjära dofter som luktar likadant hela tiden. Men de flesta som det ser ut nu på marknaden fungerar så här.

Om du har koll på de tre noterna och hur de fungerar, blir det enklare för dig att hitta rätt i parfymdjungeln – och du får en bättre upplevelse av dina parfymer eftersom du blir mer medveten om deras egenskaper.

Toppnot
Toppnoten handlar om den första upplevelsen av en doft, det allra första ögonblicket. Toppnoter ska därför få din uppmärksamhet och skapa nyfikenhet. Toppnoten visar alltså inte hur du kommer att dofta med denna doft hela tiden. Parfymen domineras av andra ingredienser redan efter cirka en halvtimme. Det här är bra att komma ihåg vid parfymköp, och därför undvika alltför snabba beslut. Då står du nämligen sannolikt efter en timme med en annan doft än den du trodde att du valde. Det du känner när du tar på dig din parfym på morgonen är alltså inte samma doftupplevelse som någon du träffar på kvällen upplever.

Mellannot
Mellannoter ger upplevelsen av en parfym som till stor del definierar dess karaktär och gör att man kan sortera in den i en doftfamilj, till exempel orientalisk eller blomdoft. Det är mellannoternas ingredienser som doftar mest olika på olika personer. Många blomdofter är mellannoter, även kryddor. Mellannoten kommer efter att toppnoten går ner i styrka, inte samtidigt. Kvalitetsparfymer utmärker sig genom att ha en mellannot som dröjer kvar länge.

Basnot
En basnot kommer fram först efter ett par timmar och dröjer kvar flera timmar. Basnoter är ofta jorddofter och trädofter. Om du någon gång hittat ett klädesplagg som inte använts på dagar, veckor eller månader och du känt på parfymdoften i tyget vem som burit det så är det basnoten du känt. Om du någon gång gått till en parfymbutik för att köpa en parfym som du gillar på någon annan - men tyckt att den doftar annorlunda när du testar så vänta tills även du kommit till basnotens stund. 


Utifrån detta är du med på varför spontanköp och parfym är riskabelt. Visst, det kan bli en fullträff. Men det är en chansning. Och skillnaden mellan att ha på sig en fullträff och en kompromiss är enorm. Mitt råd?  Om du är ute efter en ny parfym och har några timmar på dig - börja med att testa en parfym och låt den få utvecklas medan du gör annat ett par timmar. Sedan kan du känna efter hur den känns och basera ditt beslut på det. Det vill säga, om du vill kolla på nya parfymer på lunchen så ägna lunchen åt att testa, ta med dig pappersremsorna, be om prover på dina favoriter. Men köp parfymen efter jobbet eller dagen efter när du fått veta mer.